0

Glasconsignatie weer in de belangstelling

Glasconsignatie weer in de belangstelling

Retourflessen: een eco-verantwoorde aanpak

Al geruime tijd maakt Grafé Lecocq gebruik van retourflessen (in België): we leveren aan particuliere klanten (aan huis), bedrijven en restaurants met onze eigen bestelwagens en halen de lege flessen op bij een latere levering. Meer informatie vindt u op onze website: Levering (grafe.be). Vervolgens vertrouwen we het wassen van onze flessen toe aan een gespecialiseerd bedrijf, zoals getoond in de video.

Op mondiaal niveau vinden er veranderingen plaats: klimaatverstoring leidt tot acties en het stellen van doelen door instanties zoals de Europese Commissie (zie hier) en de Verenigde Naties om het aantal statiegeldflessen in de wijnsector te verhogen. Het GIEC pleit ook hiervoor. Dit versterkt de langdurige beleidslijn van Grafé Lecocq om zijn wijnflessen te herbruiken en te registreren.

👉 Met de tijd mee: onze aanpak, die in het verleden soms als "ouderwets" werd beschouwd, wordt nu, éénmaal begrepen en gezien de huidige omstandigheden, sterk gewaardeerd door onze klanten en wekt steeds meer interesse bij potentiële klanten die nog geen gebruik maken van onze diensten en die een meer milieuvriendelijke consumptie willen hebben.

👉 Lagere koolstofvoetafdruk! Een onafhankelijk onderzoek toont aan dat de koolstofvoetafdruk met een statiegeldfles tien keer lager is dan met een fles die naar de glasbak gaat (België). (Studie van ons geval door CO2 Strategy). Bedrijven en horecabedrijven tonen interesse om koolstofneutraal te worden. Als men bedenkt dat de fles meer dan de helft van de koolstofvoetafdruk van wijn vertegenwoordigt, van productie tot consument, begrijpt men het belang van dit onderwerp.

👉 Statiegeld alleen voor gewone wijnen? Niet bij Grafé Lecocq. Van IGP-wijnen tot grote namen (Châteauneuf-du-Pape, Pauillac, Nuits-St-Georges, Sancerre, Sauternes, enz.), al onze grote wijnen worden ook in statiegeldflessen verkocht.

👉 Uitwisselbaarheid: ja, hiervoor moeten we ons beperken tot een klein aantal flessenmodellen en gaan we voorbij aan het "marketing" effect van bijvoorbeeld fraai gegraveerde emblemen met de naam van een herkomstaanduiding. Maar gezien de milieuvriendelijke voordelen van statiegeld is de keuze duidelijk. Het is aan de consument om hiervan op de hoogte te zijn en dienovereenkomstig keuzes te maken.

👉 De sector breder bekijken: het bereiken van de doelen van de Commissie vereist de betrokkenheid van alle actoren in de sector, om standaardisatie en dus uitwisselbaarheid van flesformaten tussen verschillende bottelaars mogelijk te maken, evenals oplossingen met betrekking tot etiketten die goed loskomen bij het wassen, wat geen algemeenheid is (problemen met plaklabels).

Bedankt voor uw aandacht.

Bernard Grafe